Podcasts ‘Nablijven met…’

'Nablijven met…' is een maandelijkse podcast over onderwijsinnovatie met inspirerende gasten uit het onderwijs. Schoolinfo produceert de podcast. Heb je vragen over een van de onderwerpen uit deze podcasts? Stel deze op Edualdo.nl, dé plek waar leraren kennis en ervaringen uitwisselen.  Alle gasten uit de podcasts zijn hier ook actief. Heb je tips, ideeën of suggesties voor de podcast 'Nablijven met...'? Mail naar: podcast@schoolinfo.nl

 

Nablijven met... Janneke Sleenhof

In de zesde aflevering van de podcast 'Nablijven met...' gaat interviewer Erik Ex in gesprek met Janneke Sleenhof over rapportvergaderingen. Janneke is lerares Nederlands op het Sint-Joriscollege in Eindhoven, maar doet daarnaast promotieonderzoek naar overgangsvergaderingen.  Na zelf dikwijls met een ontevreden gevoel uit de rapportvergadering te zijn gelopen besloot Janneke dat ze er meer over wilde weten. Ze ontdekte dat er eigenlijk verrassend weinig bekend is over dit soort vergaderingen, maar dat er wel veel ontevredenheid over bestaat bij leraren. En dat er manieren zijn om het beter te doen. 

Nablijven met... Dominique Sluijsmans

In de vijfde aflevering van deze podcast blijven we na met Dominique Sluijsmansonderwijskundige en gespecialiseerd in toetsing en beoordeling. Dominique vraagt al jaren aandacht voor toetsing als gereedschap om te leren. Ze deed dat onder andere met haar boek Toetsrevolutie (met mede-auteur René Kneyber). Ze schreef ook mee aan Wijze Lessen, uitgeroepen tot onderwijsboek van het jaar (beide boeken zijn gratis via de link als pdf te downloaden).

Nablijven met …. Rolf de Jong, Dennis Goedbloed en Jasper Rijpma

Er gebeurt veel in het onderwijs deze dagen. Dit keer blijven we na met drie leraren over drie thema’s die van belang zijn bij afstandsonderwijs. De eerste gast is Rolf de Jong van Academie Tien. Hij initieerde een buddyproject voor kwetsbare leerlingen. De tweede gast is Dennis Goedbloed van het Hyperion Lyceum in Amsterdam. Hij maakt onder de noemer LOVID-19 beweegfilmpjes voor zijn leerlingen. En de derde gast is Jasper Rijpma, geschiedenisleraar op hetzelfde Hyperion. Hij formuleerde zeven didactische principes voor afstandsonderwijs.

 

 

Nablijven met …. Camyre de Adelhart Toorop

Dit keer blijven we na met Camyre de Adelhart Toorop. Camyre is schoolleider op Spring High in Amsterdam. Spring High is officieel een 10-14-school, maar heeft de ambitie om er te zijn voor alle leerlingen.

 

 

 

Nablijven met …. Anke Swanenberg

Dit keer blijven we na met Anke Swanenberg. Anke was docent Nederlands op het Liemers College, nu is ze coach op de Agora afdeling van hetzelfde Liemers én ze is toetsdeskundige in opleiding (bijna afgerond).

 

 

 

Nablijven met …. Tim Surma

In deze eerste aflevering van de podcast ‘Nablijven met…’ een interview met Tim Surma. Deze voormalige vo-docent is nu onderzoeker bij de Thomas Moore hogeschool in Mechelen. Geschiedenisdocent Erik Ex interviewt Tim over effectieve didactiek en zijn boek ‘Wijze lessen’. Hij schreef dat boek samen met Dominique Sluijsmans, Kristel Vanhoyweghen, Gino Camp, Daniel Muijs en Paul A. Kirschner.