Ict-vaardiger met meester-gezelduo’s

Het Ludger College zet het eeuwenoude meester-gezelprincipe in om de ict-vaardigheden van docenten te vergroten. “De kracht zit in het maatwerk.”

Weinig animo voor ict-cursus

Om de buitenwereld meer de school in te halen, begon het Ludger College in 2014 met de invoering van iPads. Inmiddels hebben leerlingen in bijna alle leerjaren zo’n device. Maar niet alle leraren kunnen er even goed mee overweg. Sommigen hebben nog moeite met de techniek, anderen willen de didactische mogelijkheden graag beter benutten. Toch is er voor standaard ict-cursussen weinig animo, merkten iPad-projectleiders Jörgen Wilmsen en Jan-Willem Brunsveld. De school bedacht een alternatief: het meester-gezel-duo.

Zoveel mogelijk vrijlaten

Een docent die veel ervaring heeft met het gebruik van de iPad wordt hierbij voor een jaar gekoppeld aan een collega die op dit punt iets wil leren. Ze krijgen een simpele opdracht: regelmatig contact hebben, waarbij de meester de gezel helpt om antwoorden te vinden op diens leervragen. “Wij hebben slechte ervaringen met scholing waarbij te veel móet”, zegt Jörgen. “Daarom laten we de duo’s zoveel mogelijk vrij. Met welke vragen ze aan de slag gaan en hoe ze de samenwerking inrichten, bepalen ze zelf. We hopen dat mensen daardoor minder snel opgeven.”

Zorgvuldig samenstellen

In het schooljaar 2017-2018 waren zeven duo’s actief. Een oproep in het schoolblad leverde genoeg meesters en ook al een aantal gezellen op. De resterende gezellen werden persoonlijk benaderd. “We hebben de duo’s zorgvuldig samengesteld”, zegt Jörgen. “Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, zochten we gemotiveerde mensen. Een persoonlijke klik binnen het duo vonden we ook belangrijk. Verder hebben we gekeken of er vakinhoudelijk voldoende aansluiting was. Een collega die Latijn en Grieks geeft, hebben we bijvoorbeeld als meester gekoppeld aan een gezel die Nederlands geeft. En een collega economie aan een collega in de bètavakken.”

“Wij hebben slechte ervaringen met scholing waarbij te veel móet”

Pech

Een andere keuze was om niet grootschalig te beginnen: eerst maar eens zorgen dat het goed loopt. Het nadeel was dat er maar vier duo’s overbleven toen er gedurende het jaar door wisselende oorzaken drie afhaakten. “Ja, dat was pech”, zegt Jörgen. “Toch hebben we van de vier die overbleven, veel geleerd. Er waren twee gezellen die echt nog basiskennis moesten opdoen: die duo’s werkten stapje voor stapje. De andere twee waren op zoek naar ideeën voor in de les. Zij pakten het fanatiek op, in hoog tempo. Ook de organisatie was wisselend: sommigen troffen elkaar thuis, anderen gingen samen eten.”

Resultaten

Duo’s waren zelf verantwoordelijk voor hun succes. Jörgen en Jan-Willem hielden een vinger aan de pols door deelnemers te vragen naar de voortgang. Gezien de duur en schaal (één jaar, vier duo’s) kan nog niet van dé opbrengsten worden gesproken. Wel viel op dat de halfgevorderden sneller gingen dan de beginners: “Bij de collega’s die de basis nog moesten leren, zag je in de les nog niet veel terug. Dat kost tijd. Maar de twee die al wat verder waren, hebben grote stappen gezet: van nauwelijks gebruik van de iPad naar regelmatige inzet in de les en daarbuiten. Leerlingen van deze collega’s hebben echt verschil gemerkt.”

Maatwerk

De kracht van de meester-gezelconstructie zit in het maatwerk, vindt Jörgen. “Als een collega twee maanden wil stilstaan bij één applicatie, dan kan dat. Soms is dat nodig. Als docent weet je wel veel van lesgeven, maar dat wil niet zeggen dat er in je hoofd zomaar ideeën voor lessen met een app ontstaan. Daarvoor moet je die app eerst goed kennen. Dan pas zie je de mogelijkheden en kun je beoordelen wat wel en niet zinvol is.”

Enthousiaste koppels

Dit schooljaar gaat het op het Ludger College een volgende lichting meester-gezelduo’s van start. Voor de selectie hebben de iPad-projectleiders het een en ander geleerd van het eerste jaar, zegt Jörgen: “Het is belangrijk om in de voorlichting enthousiaste koppels te gebruiken. Zij inspireren de duo’s die na hen komen. Ook is het slim om te kijken of een collega die je voor deelname benadert, een druk of een rustig jaar voor de boeg heeft. Het moet wel in de planning passen.”

In de les kijken

In de komende jaren hopen de iPad-projectleiders de opzet verder aan te scherpen. “Vorig jaar waren er bijvoorbeeld gezellen die eerst bij hun meester in de les gingen kijken en vervolgens zelf iets uitprobeerden”, zegt Jörgen. “Dat is iets wat ik meer wil stimuleren. Ook wil ik tijd vrijmaken om duo’s elkaar af en toe te laten ontmoeten. Die kruisbestuiving lijkt me heel zinvol.”

Fotobijschrift: Leraren op het Ludger College ondersteunen elkaar bij het vergroten van de ict-vaardigheden.

Meer lezen

 

Wil je ook evalueren over een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

Thema:

,

Comments are closed.